Hulsman & Roestenburg

  • Home
  • Over ons
    • Hulsman & Roestenburg
    • Persoonlijk contact
    • Vacatures
    • Links
    • Leveringsvoorwaarden
    • Privacyverklaring
  • Diensten
    • Administratief
    • Fiscaal
    • Salarisadministratie
    • Advies en ondersteuning
    • Automatisering
  • Nieuws
  • Contact

Wetsvoorstel vermogensbelasting 2024

Home
/
nieuws
/
Wetsvoorstel vermogensbelasting 2024
Posted on 12/08/2022 by Hulsman & Roestenburg

Enkele partijen hebben een initiatiefwetsvoorstel ingediend voor een Wet vermogensbelasting 2024. Deze belast het vermogen zelf en in plaats van de fictieve inkomsten uit het vermogen (Box 3). Zo beogen de indieners de huidige problemen met Box 3 op te lossen. Maar er speelt meer.

Hoofdlijn
De initiatiefnemers stellen een progressieve heffing voor op vermogensbestanddelen die niet reeds onderdeel zijn van de heffing in Box 1 of Box 2 van de inkomstenbelasting. Beoogd wordt om als grondslag aan te sluiten bij de huidige Box 3 heffing. Het vermogen op zichzelf is echter de grondslag, niet het (veronderstelde) inkomen of rendement daaruit. Hiermee wordt een volwaardige vermogensbelasting gecreëerd, die niet valt te verwarren met een inkomstenbelasting. Gewone spaarders en het eigen huis worden ontzien. De regeling beoogt slechts de (zeer) vermogenden te belasten. Daartoe wordt een vrijstelling geïntroduceerd, en een progressief tarief.

Heffingsvrij vermogen en tarieven
Er geldt een heffingsvrij vermogen van € 100.000 per persoon. Voor een paar is het heffingsvrij vermogen € 200.000. Dit betekent dat het grootste deel van de Nederlanders niet met de heffing in aanraking komt. Er wordt een progressief tarief gehanteerd. Voor vermogens tussen € 100.000 en € 500.000 geldt een tarief van 1%, tussen € 500.000 en € 1 miljoen geldt een tarief van 2%, tussen € 1 miljoen en € 2 miljoen geldt een tarief van 3%, tussen € 2 miljoen en € 5 miljoen 4% en boven € 5 miljoen geldt een tarief van 5%. Het gaat dus om een progressieve heffing.

BV’s en eigen woningen
De initiatiefnemers zijn zich ervan bewust dat onderhavig wetsvoorstel met deze keuzes in dit stadium een imperfecte vermogensbelasting is. Aandelen die een aanmerkelijk belang vormen zijn een belangrijk deel van de vermogenssamenstelling van de meest vermogende Nederlanders. Daarvoor zijn aanpassingen in Box 2 nodig. Het eigen huis is het belangrijkste vermogensbestanddeel van de meeste overige huishoudens. Voorts dient benoemd te worden dat pensioenvermogens niet onder de regeling vallen.

De initiatiefnemers vinden deze keuzes rechtvaardig, nu deze vermogensbestanddelen elders worden belast. Een vermogensbelasting die meer compleet is vereist een ingrijpende stelselwijziging die de reikwijdte van dit voorstel te buiten gaat. Bovendien kunnen op korte termijn op deze gebieden sneller en eenvoudiger resultaat bereikt worden, bijvoorbeeld door maatregelen te treffen op het gebied van de hypotheekrenteaftrek en tariefmaatregelen in Box 2 en de vennootschapsbelasting.

Let op: De analyse dat op deze wijze enkele problemen van de huidige Box 3 opgelost worden, lijkt juist. Matigen van de vermogensongelijkheid in Nederland is een van de andere doelstellingen. Of er een meerderheid voor dit voorstel te vinden zal zijn, is de vraag.

Posted in
Subsidie: Mijn Digitale Zaak
Eerst auto van de zaak, dan dienstbetrekking

Related Posts

  • Nieuw in 2026 herziening BTW-aftrek bij investeringsdiensten

    Nieuw in 2026: herziening BTW-aftrek bij investeringsdiensten

    Wat verandert er in 2026 rond de BTW op investeringsdiensten?

    lees verder
  • Werknemer opgeknapt, maar oude werk bestaat niet meer

    Werknemer opgeknapt, maar oude werk bestaat niet meer

    Moet een werkgever de functie van een langdurig zieke medewerker ongewijzigd aanhouden?

    lees verder
  • Dag doorwerken na einde tijdelijk contract stilzwijgende verlenging

    Dag doorgewerkt na einde tijdelijk contract: stilzwijgende verlenging?

    Betekent een dag doorwerken na einde tijdelijke arbeidsovereenkomst automatisch een stilzwijgende verlenging?

    lees verder
  • Einde zachte landing bij schijnzelfstandigheid ondanks aangenomen motie

    Einde zachte landing bij schijnzelfstandigheid ondanks aangenomen motie

    Waarom wordt de zachte landing voor werken met (schijn)zelfstandigen niet verlengd tot eind 2026?

    lees verder

Laatste nieuws

  • Nieuw in 2026: herziening BTW-aftrek bij investeringsdiensten 14/11/2025
  • Werknemer opgeknapt, maar oude werk bestaat niet meer 11/11/2025
  • Dag doorgewerkt na einde tijdelijk contract: stilzwijgende verlenging? 06/11/2025
  • Einde zachte landing bij schijnzelfstandigheid ondanks aangenomen motie 04/11/2025
  • BTW en verhuur deel nieuwbouwwoning aan eigen BV 31/10/2025
  • Wettelijk minimumloon per 1 januari 2026 28/10/2025
  • Gebruikelijk loon directeur vastgoed-BV 23/10/2025
  • Baar goud en rechtsherstel box 3 21/10/2025
  • Bijtelling bij personal holding met elf auto’s 17/10/2025
  • Hond mee naar de baas 14/10/2025
Rijksstraatweg 109
3632 AB
Loenen a/d Vecht
Bel ons:
0294-233907
Mail ons:
info@hulsman.nl
© 2016 Hulsman & Roestenburg -- privacyverklaring -- website by IT2day websolutions