Hulsman & Roestenburg

  • Home
  • Over ons
    • Hulsman & Roestenburg
    • Persoonlijk contact
    • Vacatures
    • Links
    • Leveringsvoorwaarden
    • Privacyverklaring
  • Diensten
    • Administratief
    • Fiscaal
    • Salarisadministratie
    • Advies en ondersteuning
    • Automatisering
  • Nieuws
  • Contact

Rittenadministratie achteraf, toch goedgekeurd

Home
/
nieuws
/
Rittenadministratie achteraf, toch goedgekeurd
Posted on 03/07/2020 by Hulsman & Roestenburg

Een werknemer maakt gebruik van een bestelauto van de zaak. Van de auto is geen rittenregistratie bijgehouden. Ook is er geen Verklaring geen privégebruik afgegeven. Bij een boekenonderzoek blijkt dat de werkgever desondanks geen bijtelling heeft toegepast. Een naheffingsaanslag volgt. Dan komt de werkgever alsnog met een rittenadministratie.

Uit de achteraf opgemaakte rittenadministratie blijkt dat met de bestelauto per kalenderjaar ruimschoots minder dan 500 kilometer privé is gereden. De Belastingdienst gaat niet akkoord. Een procedure bij de rechtbank  en een beroepsprocedure bij het gerechtshof volgen.

Zware bewijslast
Volgens het gerechtshof moet de werkgever doen blijken – dat wil zeggen overtuigend aantonen – dat met de bestelauto op kalenderjaarbasis niet meer dan 500 km in privé is gereden. Dit bewijs kan door een rittenregistratie, maar ook ‘anderszins’ worden geleverd. Daarom hoeft de omstandigheid dat een rittenregistratie achteraf is opgemaakt niet per definitie te betekenen dat een belastingplichtige daarmee niet aan de op hem rustende bewijslast kan voldoen.

De Belastingdienst benoemt een aantal hiaten in de rittenadministratie. Maar de werkgever slaagt er in om de rechter geloofwaardige verklaringen te geven voor deze hiaten. Daarbij spelen verklaringen van andere medewerkers een rol, maar ook de vaste parkeerplek van de auto waardoor deze moeilijk kan worden gebruikt. Ook is van belang dat zowel de werknemer als zijn echtgenote een eigen auto hebben.

Maar daarmee heeft de werkgever nog niet voldaan aan de zware bewijslast van ‘doen blijken’ dat per kalenderjaar niet meer dan 500 km in privé is gereden met de bestelauto. Om daaraan wel te kunnen voldoen mag de werkgever van het gerechtshof de achteraf opgemaakte rittenregistratie nader onderbouwen met objectieve gegevens zoals bijvoorbeeld RDW-gegevens en onderhoudsnota’s.

Objectieve gegevens
De werkgever komt met een Tellerrapport uit het register van de RDW. Daarin zijn jaarlijkse kilometerstanden van de bestelauto vermeld. Ook is er een werkplaatsbon van een garagebedrijf met een kilometerstand die strookt met de gegevens van de RDW. Volgens belanghebbende onderbouwen deze objectieve gegevens de juistheid van de opgemaakte rittenregistratie.

Eindoordeel gerechtshof
Volgens het gerechtshof is de werkgever met de (weliswaar achteraf maar zeer zorgvuldig opgestelde) rittenregistratie, de facturen, de foto’s, het Tellerrapport van de RDW, de werkplaatsbon en met haar overtuigende verklaringen op de zitting erin geslaagd te doen blijken dat per kalenderjaar niet meer dan 500 km in privé is gereden met de bestelauto. De naheffingsaanslag moet worden vernietigd.

Let op: Het kan dus wel, bijtelling voorkomen met een achteraf opgemaakte rittenadministratie. Maar dan moet u met ondersteunend bewijs komen dat naadloos aansluit. In de praktijk lukt dat slechts zelden met succes. Daarom adviseren we u dit risico niet te nemen.

Posted in
Compensatieregeling kosten eHerkenning
Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)

Related Posts

  • Nieuw in 2026 herziening BTW-aftrek bij investeringsdiensten

    Nieuw in 2026: herziening BTW-aftrek bij investeringsdiensten

    Wat verandert er in 2026 rond de BTW op investeringsdiensten?

    lees verder
  • Werknemer opgeknapt, maar oude werk bestaat niet meer

    Werknemer opgeknapt, maar oude werk bestaat niet meer

    Moet een werkgever de functie van een langdurig zieke medewerker ongewijzigd aanhouden?

    lees verder
  • Dag doorwerken na einde tijdelijk contract stilzwijgende verlenging

    Dag doorgewerkt na einde tijdelijk contract: stilzwijgende verlenging?

    Betekent een dag doorwerken na einde tijdelijke arbeidsovereenkomst automatisch een stilzwijgende verlenging?

    lees verder
  • Einde zachte landing bij schijnzelfstandigheid ondanks aangenomen motie

    Einde zachte landing bij schijnzelfstandigheid ondanks aangenomen motie

    Waarom wordt de zachte landing voor werken met (schijn)zelfstandigen niet verlengd tot eind 2026?

    lees verder

Laatste nieuws

  • Nieuw in 2026: herziening BTW-aftrek bij investeringsdiensten 14/11/2025
  • Werknemer opgeknapt, maar oude werk bestaat niet meer 11/11/2025
  • Dag doorgewerkt na einde tijdelijk contract: stilzwijgende verlenging? 06/11/2025
  • Einde zachte landing bij schijnzelfstandigheid ondanks aangenomen motie 04/11/2025
  • BTW en verhuur deel nieuwbouwwoning aan eigen BV 31/10/2025
  • Wettelijk minimumloon per 1 januari 2026 28/10/2025
  • Gebruikelijk loon directeur vastgoed-BV 23/10/2025
  • Baar goud en rechtsherstel box 3 21/10/2025
  • Bijtelling bij personal holding met elf auto’s 17/10/2025
  • Hond mee naar de baas 14/10/2025
Rijksstraatweg 109
3632 AB
Loenen a/d Vecht
Bel ons:
0294-233907
Mail ons:
info@hulsman.nl
© 2016 Hulsman & Roestenburg -- privacyverklaring -- website by IT2day websolutions