Hulsman & Roestenburg

  • Home
  • Over ons
    • Hulsman & Roestenburg
    • Persoonlijk contact
    • Vacatures
    • Links
    • Leveringsvoorwaarden
    • Privacyverklaring
  • Diensten
    • Administratief
    • Fiscaal
    • Salarisadministratie
    • Advies en ondersteuning
    • Automatisering
  • Nieuws
  • Contact

Versoepeling identificatie werknemer

Home
/
nieuws
/
Versoepeling identificatie werknemer
Posted on 24/04/2020 by Hulsman & Roestenburg

Werkgevers hebben voor de loonheffingen administratieve verplichtingen. Zo moet een werkgever de identiteit van de werknemer vaststellen aan de hand van het originele identiteitsbewijs, op straffe van de toepassing van een tarief van 52%. De huidige bijzondere omstandigheden kunnen meebrengen dat werkgevers deze verplichtingen niet, niet tijdig of niet geheel kunnen nakomen.

Administratieve verplichtingen algemeen
De Belastingdienst neemt een soepel standpunt in als een werkgever of werknemer de tekortkoming in de administratieve verplichting voor zover mogelijk herstelt zodra dit kan.

Voorbeeld identificatie nieuwe werknemer
Een werkgever moet voor de eerste werkdag van een werknemer of – als de werknemer op de eerste werkdag wordt aangenomen – op de eerste werkdag voor aanvang van de werkzaamheden de identiteit van de werknemer vaststellen aan de hand van het origineel van een toegelaten identiteitsbewijs en een kopie van het identiteitsbewijs in de loonadministratie opnemen.

Het is in de huidige omstandigheden niet altijd in redelijkheid mogelijk om de identiteit van de werknemer tijdig volgens de wettelijke regeling vast te stellen aan de hand van een origineel identiteitsbewijs. In een dergelijk geval kan de toepassing van het anoniementarief achterwege blijven als de werkgever de identiteit van de werknemer volgens de wettelijke regeling vaststelt zodra hij daar in redelijkheid toe in staat is. Dit laat de verplichting onverlet om een kopie (al dan niet digitaal) van het identiteitsbewijs tijdig op te nemen in de loonadministratie.

Tip: Vanwege de coronamaatregelen kunt u soms uw administratieve verplichtingen als werkgever in redelijkheid niet, niet tijdig of niet geheel nakomen. Als u dat herstelt zodra het weer kan, krijgt u geen sanctie.  

Posted in
Overheid gaat leverancierskrediet herverzekeren
TOGS-regeling ook voor zorgondernemers

Related Posts

  • Ondernemers kunnen ook in 2026 SDE++-subsidie aanvragen

    Ondernemers kunnen ook in 2026 SDE++-subsidie aanvragen

    Ondernemers kunnen ook in 2026 SDE++-subsidie aanvragen.

    lees verder
  • Ontslag op staande voet wegens meenemen lege blikjes

    Ontslag op staande voet wegens meenemen lege blikjes

    Is het meenemen van enkele zakken lege statiegeldblikjes een dringende reden voor ontslag op staande voet?

    lees verder
  • Bijtelling privégebruik auto advocaat

    Bijtelling privégebruik auto advocaat

    Geen kilometeradministratie: naheffingen met boete terecht?

    lees verder
  • Gewijzigde fiscale regeling startups en scale-ups

    Gewijzigde fiscale regeling startups en scale-ups

    Voorgesteld wordt de fiscale regeling voor start-ups en scale-ups gunstiger te maken.

    lees verder

Laatste nieuws

  • Ondernemers kunnen ook in 2026 SDE++-subsidie aanvragen 01/07/2025
  • Ontslag op staande voet wegens meenemen lege blikjes 27/06/2025
  • Bijtelling privégebruik auto advocaat 24/06/2025
  • Gewijzigde fiscale regeling startups en scale-ups 19/06/2025
  • Verhuur appartementen BTW-belast en aftrek voorbelasting? 17/06/2025
  • Initiatiefwetsvoorstel Zelfstandigenwet 13/06/2025
  • Meewerkende kinderen in de loonaangifte 10/06/2025
  • Schenking kort voor overlijden terecht bijgeteld? 05/06/2025
  • Loonheffing over teamuitje? 03/06/2025
  • Wetsvoorstel werkelijk rendement box 3 ingediend 30/05/2025
Rijksstraatweg 109
3632 AB
Loenen a/d Vecht
Bel ons:
0294-233907
Mail ons:
info@hulsman.nl
© 2016 Hulsman & Roestenburg -- privacyverklaring -- website by IT2day websolutions