Hulsman & Roestenburg

  • Home
  • Over ons
    • Hulsman & Roestenburg
    • Persoonlijk contact
    • Vacatures
    • Links
    • Leveringsvoorwaarden
    • Privacyverklaring
  • Diensten
    • Administratief
    • Fiscaal
    • Salarisadministratie
    • Advies en ondersteuning
    • Automatisering
  • Nieuws
  • Contact

Versoepeling identificatie werknemer

Home
/
nieuws
/
Versoepeling identificatie werknemer
Posted on 24/04/2020 by Hulsman & Roestenburg

Werkgevers hebben voor de loonheffingen administratieve verplichtingen. Zo moet een werkgever de identiteit van de werknemer vaststellen aan de hand van het originele identiteitsbewijs, op straffe van de toepassing van een tarief van 52%. De huidige bijzondere omstandigheden kunnen meebrengen dat werkgevers deze verplichtingen niet, niet tijdig of niet geheel kunnen nakomen.

Administratieve verplichtingen algemeen
De Belastingdienst neemt een soepel standpunt in als een werkgever of werknemer de tekortkoming in de administratieve verplichting voor zover mogelijk herstelt zodra dit kan.

Voorbeeld identificatie nieuwe werknemer
Een werkgever moet voor de eerste werkdag van een werknemer of – als de werknemer op de eerste werkdag wordt aangenomen – op de eerste werkdag voor aanvang van de werkzaamheden de identiteit van de werknemer vaststellen aan de hand van het origineel van een toegelaten identiteitsbewijs en een kopie van het identiteitsbewijs in de loonadministratie opnemen.

Het is in de huidige omstandigheden niet altijd in redelijkheid mogelijk om de identiteit van de werknemer tijdig volgens de wettelijke regeling vast te stellen aan de hand van een origineel identiteitsbewijs. In een dergelijk geval kan de toepassing van het anoniementarief achterwege blijven als de werkgever de identiteit van de werknemer volgens de wettelijke regeling vaststelt zodra hij daar in redelijkheid toe in staat is. Dit laat de verplichting onverlet om een kopie (al dan niet digitaal) van het identiteitsbewijs tijdig op te nemen in de loonadministratie.

Tip: Vanwege de coronamaatregelen kunt u soms uw administratieve verplichtingen als werkgever in redelijkheid niet, niet tijdig of niet geheel nakomen. Als u dat herstelt zodra het weer kan, krijgt u geen sanctie.  

Posted in
Overheid gaat leverancierskrediet herverzekeren
TOGS-regeling ook voor zorgondernemers

Related Posts

  • Gebruikelijk loon bij psychische klachten

    Gebruikelijk loon bij psychische klachten

    DGA beweert onder meer wegens psychische klachten niet te hebben gewerkt. Toch fictief loon?

    lees verder
  • Mantelzorgster wordt geregistreerd partner vrijstelling erfbelasting

    Mantelzorgster wordt geregistreerd partner: vrijstelling erfbelasting?

    Is het geregistreerd partnerschap van een mantelzorgster reëel of slechts bedoeld om erfbelasting te besparen?

    lees verder
  • Werknemer fraudeert met thuiswerkuren

    Werknemer fraudeert met thuiswerkuren

    Kan een thuiswerker die te veel gewerkte uren registreert op staande voet worden ontslagen?

    lees verder
  • Thuiswerken als grensarbeider

    Thuiswerken als grensarbeider

    Wat als je als grensarbeider regelmatig thuis werkt: betaal je dan toch dubbel belasting?

    lees verder

Laatste nieuws

  • Gebruikelijk loon bij psychische klachten 08/05/2025
  • Mantelzorgster wordt geregistreerd partner: vrijstelling erfbelasting? 06/05/2025
  • Werknemer fraudeert met thuiswerkuren 02/05/2025
  • Thuiswerken als grensarbeider 29/04/2025
  • Wat doet het kabinet met de onbelaste vrijwilligersvergoeding? 24/04/2025
  • Verlaagd tarief overdrachtsbelasting bij woon-winkelpand? 22/04/2025
  • Reiskosten woon-werkverkeer 18/04/2025
  • Werknemer weigert training en wordt ontslagen 15/04/2025
  • Webmodule arbeidsrelaties blijft in de lucht 10/04/2025
  • Werkgever plaatst werknemer over naar andere vestiging 08/04/2025
Rijksstraatweg 109
3632 AB
Loenen a/d Vecht
Bel ons:
0294-233907
Mail ons:
info@hulsman.nl
© 2016 Hulsman & Roestenburg -- privacyverklaring -- website by IT2day websolutions