Hulsman & Roestenburg

  • Home
  • Over ons
    • Hulsman & Roestenburg
    • Persoonlijk contact
    • Vacatures
    • Links
    • Leveringsvoorwaarden
    • Privacyverklaring
  • Diensten
    • Administratief
    • Fiscaal
    • Salarisadministratie
    • Advies en ondersteuning
    • Automatisering
  • Nieuws
  • Contact

Versoepeling identificatie werknemer

Home
/
nieuws
/
Versoepeling identificatie werknemer
Posted on 24/04/2020 by Hulsman & Roestenburg

Werkgevers hebben voor de loonheffingen administratieve verplichtingen. Zo moet een werkgever de identiteit van de werknemer vaststellen aan de hand van het originele identiteitsbewijs, op straffe van de toepassing van een tarief van 52%. De huidige bijzondere omstandigheden kunnen meebrengen dat werkgevers deze verplichtingen niet, niet tijdig of niet geheel kunnen nakomen.

Administratieve verplichtingen algemeen
De Belastingdienst neemt een soepel standpunt in als een werkgever of werknemer de tekortkoming in de administratieve verplichting voor zover mogelijk herstelt zodra dit kan.

Voorbeeld identificatie nieuwe werknemer
Een werkgever moet voor de eerste werkdag van een werknemer of – als de werknemer op de eerste werkdag wordt aangenomen – op de eerste werkdag voor aanvang van de werkzaamheden de identiteit van de werknemer vaststellen aan de hand van het origineel van een toegelaten identiteitsbewijs en een kopie van het identiteitsbewijs in de loonadministratie opnemen.

Het is in de huidige omstandigheden niet altijd in redelijkheid mogelijk om de identiteit van de werknemer tijdig volgens de wettelijke regeling vast te stellen aan de hand van een origineel identiteitsbewijs. In een dergelijk geval kan de toepassing van het anoniementarief achterwege blijven als de werkgever de identiteit van de werknemer volgens de wettelijke regeling vaststelt zodra hij daar in redelijkheid toe in staat is. Dit laat de verplichting onverlet om een kopie (al dan niet digitaal) van het identiteitsbewijs tijdig op te nemen in de loonadministratie.

Tip: Vanwege de coronamaatregelen kunt u soms uw administratieve verplichtingen als werkgever in redelijkheid niet, niet tijdig of niet geheel nakomen. Als u dat herstelt zodra het weer kan, krijgt u geen sanctie.  

Posted in
Overheid gaat leverancierskrediet herverzekeren
Versoepeling formaliteiten terugwerkende kracht

Related Posts

  • Overlijdensuitkering wat is het loon over een maand

    Overlijdensuitkering: wat is het loon over een maand?

    Wat is het maandloon voor de vrijgestelde overlijdensuitkering van drie maal het loon over een maand?

    lees verder
  • Fysiotherapeut stopt praktijkruimte in woning naar privé

    Fysiotherapeut stopt: praktijkruimte in woning naar privé

    Gaat de zakelijke praktijkruimte aan huis bij stoppen van de praktijk naar privé tegen de marktwaarde of geldt er een aftrek wegens zelfbewoning?

    lees verder
  • Kerstpakket en werkkostenregeling

    Kerstpakket en werkkostenregeling

    Hoe werkt de werkkostenregeling als het gaat over kerstpakketten?

    lees verder
  • Gouden munten en box 3

    Gouden munten en box 3

    Zijn gouden munten die wettig betaalmiddel vormen voor box 3 gelijkgesteld aan banktegoeden?

    lees verder

Laatste nieuws

  • Overlijdensuitkering: wat is het loon over een maand? 09/12/2025
  • Fysiotherapeut stopt: praktijkruimte in woning naar privé 04/12/2025
  • Kerstpakket en werkkostenregeling 02/12/2025
  • Gouden munten en box 3 28/11/2025
  • Outplacementtraject bij beëindigingsovereenkomst: wanneer belast? 25/11/2025
  • Advieskosten bedrijfsopvolgingsregeling aftrekbaar? 20/11/2025
  • Bedrijf stopt, loonbetaling ook 18/11/2025
  • Nieuw in 2026: herziening BTW-aftrek bij investeringsdiensten 14/11/2025
  • Werknemer opgeknapt, maar oude werk bestaat niet meer 11/11/2025
  • Dag doorgewerkt na einde tijdelijk contract: stilzwijgende verlenging? 06/11/2025
Rijksstraatweg 109
3632 AB
Loenen a/d Vecht
Bel ons:
0294-233907
Mail ons:
info@hulsman.nl
© 2016 Hulsman & Roestenburg -- privacyverklaring -- website by IT2day websolutions