Hulsman & Roestenburg

  • Home
  • Over ons
    • Hulsman & Roestenburg
    • Persoonlijk contact
    • Vacatures
    • Links
    • Leveringsvoorwaarden
    • Privacyverklaring
  • Diensten
    • Administratief
    • Fiscaal
    • Salarisadministratie
    • Advies en ondersteuning
    • Automatisering
  • Nieuws
  • Contact

Uitstel van betaling vanaf 1 oktober 2021

Home
/
nieuws
/
Uitstel van betaling vanaf 1 oktober 2021
Posted on 22/10/2021 by Hulsman & Roestenburg

Vanaf 1 oktober 2021 moet een ondernemer die voorheen uitstel van betaling in verband met de coronacrisis heeft gekregen, nieuwe fiscale betalingsverplichtingen weer gewoon voldoen. Als dat niet tijdig lukt, loopt hij dan het risico dat hij uiterlijk op 1 oktober 2022 zijn gehele corona-belastingschuld versneld moet terugbetalen?

Over deze kwestie zijn Kamervragen gesteld en inmiddels beantwoord door de Staatssecretaris

Soms aanvullend uitstel
Als een in de kern gezond bedrijf, bijvoorbeeld vanwege voortdurende beperkende coronamaatregelen, per 1 oktober 2021 nog niet in staat is om zijn nieuwe betalingsverplichtingen te voldoen, kan hij daarvoor onder strikte voorwaarden aanvullend uitstel krijgen tot 1 februari 2022.

Corona-betalingsregeling
Het niet tijdig doen van aangifte of voldoen van nieuwe betalingsverplichtingen heeft tot 1 oktober 2022 geen gevolgen voor het recht op de bestaande corona-betalingsregeling van 60 maanden.

Vanaf de start van die betalingsregeling, in oktober 2022, geldt het bijhouden van nieuw opkomende betalingsverplichtingen echter wel als voorwaarde voor die betalingsregeling. Dit betekent dat de ondernemer zowel voldoet aan de aangifteplicht (het volledig, juist en tijdig aangifte doen) als aan de betalingsplicht (het tijdig en volledig nakomen van de uit de aangifte voortvloeiende betalingsverplichtingen).

Intrekken betalingsregeling
Als bijvoorbeeld omzetbelasting of loonheffingen na 1 oktober 2022 niet tijdig worden afgedragen, kan de Belastingdienst de betalingsregeling van 60 maanden intrekken. De situatie waarin een ondernemer de nieuwe betalingsverplichtingen niet nakomt terwijl een betalingsregeling van kracht is, vindt de Staatssecretaris namelijk vergelijkbaar met de situatie waarin de ondernemer de betalingsregeling zelf niet nakomt; het is niet de bedoeling dat belastingschulden worden afgelost door nieuwe belastingschulden op te bouwen.

Uiteraard wordt eerst contact opgenomen met de ondernemer om te achterhalen wat de oorzaak is van de betalingsachterstand en om te bezien of een oplossing kan worden gevonden. Als de betalingsregeling daadwerkelijk wordt beëindigd, stelt de Belastingdienst de ondernemer daarvan op de hoogte. De ondernemer krijgt dan de kans om alsnog binnen 14 dagen aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen. Alleen in uitzonderlijke gevallen zal de Belastingdienst de regeling direct beëindigen. Te denken valt daarbij aan situaties waarin er een reëel risico bestaat op onttrekking van verhaalsmogelijkheden aan het zicht van de Belastingdienst. Tegen de afwijzing of intrekking van de betalingsregeling kan de ondernemer binnen 10 dagen in beroep bij de directeur van de Belastingdienst. Gedurende het beroep pauzeert de Belastingdienst de invordering.

Tip: Raadpleeg uw adviseur tijdig als uw in de kern gezonde bedrijf de komende periode toch extra belastinguitstel nodig heeft.

Posted in
Oogletsel werkneemster door ontploffend confettikanon
Verlies lening overnemer aftrekbaar?

Related Posts

  • Advieskosten bedrijfsopvolgingsregeling aftrekbaar

    Advieskosten bedrijfsopvolgingsregeling aftrekbaar?

    Kan de holding van vader de advieskosten rond toepassing van de fiscale bedrijfsopvolgingsregeling aftrekken?

    lees verder
  • Bedrijf stopt, loonbetaling ook

    Bedrijf stopt, loonbetaling ook

    Filiaal stopt, werkgever beëindigt contract verkoopmedewerkster niet, maar betaalt al een jaar geen salaris meer.

    lees verder
  • Nieuw in 2026 herziening BTW-aftrek bij investeringsdiensten

    Nieuw in 2026: herziening BTW-aftrek bij investeringsdiensten

    Wat verandert er in 2026 rond de BTW op investeringsdiensten?

    lees verder
  • Werknemer opgeknapt, maar oude werk bestaat niet meer

    Werknemer opgeknapt, maar oude werk bestaat niet meer

    Moet een werkgever de functie van een langdurig zieke medewerker ongewijzigd aanhouden?

    lees verder

Laatste nieuws

  • Advieskosten bedrijfsopvolgingsregeling aftrekbaar? 20/11/2025
  • Bedrijf stopt, loonbetaling ook 18/11/2025
  • Nieuw in 2026: herziening BTW-aftrek bij investeringsdiensten 14/11/2025
  • Werknemer opgeknapt, maar oude werk bestaat niet meer 11/11/2025
  • Dag doorgewerkt na einde tijdelijk contract: stilzwijgende verlenging? 06/11/2025
  • Einde zachte landing bij schijnzelfstandigheid ondanks aangenomen motie 04/11/2025
  • BTW en verhuur deel nieuwbouwwoning aan eigen BV 31/10/2025
  • Wettelijk minimumloon per 1 januari 2026 28/10/2025
  • Gebruikelijk loon directeur vastgoed-BV 23/10/2025
  • Baar goud en rechtsherstel box 3 21/10/2025
Rijksstraatweg 109
3632 AB
Loenen a/d Vecht
Bel ons:
0294-233907
Mail ons:
info@hulsman.nl
© 2016 Hulsman & Roestenburg -- privacyverklaring -- website by IT2day websolutions